Menu
Γιατί οι έφηβοι αυτοτραυματίζονται

Γιατί οι έφηβοι αυτοτραυματίζονται

Πολλές φορές είναι δύσκολο να καταλάβουμε γιατί οι έφηβοι αυτοτραυματίζονται. Το να «χαρακώνονται» είναι ένας τρόπος με τον οποίο κάποιοι έφηβοι προσπαθούν να αντιμετωπίσουν τον συναισθηματικό τους πόνο. Μπορεί να αντιμετωπίζουν συναισθήματα που πιστεύουν ότι δεν μπορούν να αντέξουν ή δύσκολες καταστάσεις που πιστεύουν ότι δεν μπορούν να αλλάξουν.

Ψάχνουν απεγνωσμένα να βρουν ανακούφιση από έντονα αρνητικά συναισθήματα όπως οργή, θλίψη, απελπισία κλπ. Όταν τα συναισθήματα δεν εκφράζονται με υγιή τρόπο, μπορεί να δημιουργηθεί τέτοια συναισθηματική ένταση που κάποιες φορές τους φαντάζει αφόρητη. Ο αυτοτραυματισμός συχνά είναι μια ενέργεια με σκοπό να ανακουφίσει αυτή την εξαιρετική ένταση. Για μερικούς έφηβους είναι ένας τρόπος να νιώθουν ότι έχουν τον έλεγχο.

Παρόλα αυτά, υπάρχουν καλύτεροι τρόποι να αντιμετωπίζουμε τα προβλήματά μας από το να αυτοτραυματιζόμαστε, οι οποίοι δεν αφήνουν συναισθηματικές ή και φυσικές ουλές. Το πρώτο βήμα είναι να ζητήσουμε βοήθεια για τα προβλήματα τα οποία μας οδήγησαν στον αυτοτραυματισμό.

Μίλα σε κάποιον. Οι άνθρωποι που έχουν σταματήσει να αυτοτραυματίζονται συχνά λένε ότι το πρώτο βήμα είναι και το πιο δύσκολο – η παραδοχή του αυτοτραυματισμού σε κάποιον. Αλλά λένε επίσης ότι όταν μιλήσουν για αυτό, αισθάνονται και μια μεγάλη αίσθηση ανακούφισης. Επίλεξε κάποιον που εμπιστεύεσαι για να μιλήσεις πρώτα (γονέας, σύμβουλος του σχολείου, καθηγητής, προπονητής). Εάν δυσκολεύεσαι να μιλήσεις, γράψε ένα σημείωμα.

Προσδιόρισε το πρόβλημα που προκαλεί τον αυτοτραυματισμό. Ο αυτοτραυματισμός είναι ένας τρόπος αντίδρασης στη συναισθηματική ένταση ή τον πόνο. Προσπάθησε να καταλάβεις τι συναισθήματα ή καταστάσεις σε προκαλούν να αυτοτραυματιστείς. Είναι θυμός; Πίεση απόδοσης; Πρόβλημα σε κάποια σχέση; Μια οδυνηρή απώλεια; Προσδιόρισε πρόβλημα που αντιμετωπίζεις και, στη συνέχεια, ενημέρωσε κάποιον για αυτό. Πολλοί άνθρωποι δυσκολεύονται να βρουν αυτό το κομμάτι μόνοι τους. Εδώ ένας επαγγελματίας ψυχικής υγείας μπορεί να σε βοηθήσει.

Ζήτα βοήθεια. Πες σε κάποιον ότι χρειάζεσαι βοήθεια σχετικά με τα προβλήματά σου και τον αυτοτραυματισμό. Εάν το άτομο από το οποίο ζητάς τη βοήθεια δεν σε βοηθήσει, ζήτα από κάποιον άλλο. Μερικές φορές οι ενήλικες προσπαθούν να υποβαθμίσουν τα προβλήματα που έχουν οι έφηβοι ή πιστεύουν ότι είναι μόνο μια φάση.

Οι περισσότεροι άνθρωποι με βαθύ συναισθηματικό πόνο ή αγωνία, καλό είναι να ζητήσουν τη βοήθεια ενός επαγγελματία ψυχικής υγείας για να μπορέσουν να ταξινομήσουν τα έντονα συναισθήματα, να θεραπεύσουν το τραυματικό τους παρελθόν και να μάθουν καλύτερους τρόπους να αντιμετωπίζουν τις δυσκολίες της ζωής.

Ο αυτοτραυματισμός μπορεί να γίνει μια δύσκολη «συνήθεια» για να κοπεί αλλά μπορεί να γίνει. Το να ζητήσεις βοήθεια από κάποιο επαγγελματία ψυχικής υγείας δεν σημαίνει ότι είσαι αδύναμος ή τρελός. Οι θεραπευτές έχουν εκπαιδευτεί να βοηθούν ανθρώπους να ανακαλύπτουν την εσωτερική τους δύναμη και να θεραπεύουν τα τραύματά τους. Αυτή η εσωτερική δύναμη που όλοι μας έχουμε, μπορεί να μας βοηθήσει να αντιμετωπίζουμε τα προβλήματα της ζωής μας με έναν υγιή τρόπο.

Πηγή: https://kidshealth.org
Επιμέλεια/Μετάφραση: Ευγενία Μπούρα, Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας, Μsc