Menu
Διατροφή και ψυχολογία

Διατροφή και ψυχολογία

Όλοι έχουμε ακούσει ότι η σωστή διατροφή βοηθάει. Το θέμα της διατροφής είναι απέραντο και το να τρως είναι από τα πιο ευχάριστα πράγματα. Η υγιεινή διατροφή πέρα από το ότι σε βοηθά στο σώμα, επηρεάζει πολύ την ψυχολογία και συνδέεται με τα συναισθήματά. Το φαγητό μπορεί να είναι ευχάριστο ή μπορεί να είναι ένα είδος τιμωρίας.

Μπορείς να αναρωτηθείς για το παιδί σου

• Ποια είναι η σχέση του με το φαγητό;
• Πώς νιώθει όταν τρως λίγο περισσότερο;
• Με ποια κριτήρια διαλέγει τη διατροφή του;
• Με ποια συναισθήματα μπορεί να συνδέει το φαγητό του;
• Τρώει όταν είναι στεναχωρημένο;

Γιατί να τρώει σωστά

Σωστή είναι η διατροφή που ταιριάζει στον καθένα ξεχωριστά. Μπορείς να αφήσεις να καταλάβεις ποιες τροφές του ταιριάζουν και να συμβουλευτείς ειδικό διατροφής σε σχέση με το τι θέλει να ακολουθήσει, λαμβάνοντας υπόψη τις δικές του σωματικές ανάγκες.

Η καλή διατροφή μπορεί:

• Να αυξήσει την ενέργεια και τη διάθεση
• Να νιώθεις κάποιος πιο δυνατός και υγιής
• Να βοηθήσει στην καθαρή σκέψη
• Να μειώσεις το στρες
• Να διαχειρίζεται καλύτερα κάποιος τα προβλήματά του

Υπάρχει διαφορά στο τρώω σωστά και στο να μου γίνουν εμμονή οι θερμίδες, το μέγεθος του σώματός μου, οι υγιεινές τροφές. Οι τοξίνες που παράγει το σώμα από σκέψεις ενοχών γιατί έφαγες κάτι, είναι πολύ περισσότερες από αυτές που έχει η ίδια η τροφή.

Άλλωστε μην ξεχνάς ότι η εφηβεία είναι μια ηλικία ανάπτυξης όπου είναι πολύ σημαντικό το θέμα της διατροφής σε σχέση με την υγεία μας στο τώρα, αλλά και μελλοντικά.

Πως να βοηθήσεις τον έφηβο να αλλάξει τη διατροφή του

Αν σκέφτεσαι ο έφηβος να βελτιώσει τη δίαιτά του, είναι καλό! Το να αλλάξεις τη διατροφή μπορεί να είναι εύκολο. Το να διατηρηθεί όμως αυτή την αλλαγή θέλει προσπάθεια. Και σε αυτό βοηθάει πολύ η ψυχολογία και το κίνητρο που έχει. Χρειάζεται να υπάρχει αγάπη για τον εαυτό του και υπομονή. Σε αυτή τη διαδικασία είναι χρήσιμο να κρατήσει ημερολόγιο για:

• τους λόγους που θέλει να κάνει την αλλαγή
• το ημερήσιο πρόγραμμα διατροφής που έχει
• το πως νιώθει με τις τροφές που έχει συνηθίσει να τρώει
• τα συναισθήματα που έχει μετά από το κάθε γεύμα
• τις αγαπημένες του τροφές
• εναλλακτικές για να αντικαταστήσει τροφές που δεν τον βοηθάνε
• να προετοιμαστεί ένα πλάνο για το πότε και με ποιον τρόπο θα πετύχει την αλλαγή
• αν νιώθεις ότι χρειάζεται υποστήριξη, να απευθυνθείς σε ειδικό

Προσπάθησε να αποφύγεις

• τα γρήγορα αποτελέσματα
• το να επικρίνεις κάθε του βήμα
• το να τον συγκρίνεις με άλλους συνομήλικους

θα τον βοηθήσει πολύ

• η ώρα των γευμάτων του να είναι ώρα τον εαυτό του και όχι μια συνήθεια το να φάω κάτι πρόχειρα
• οι στόχοι του να είναι μικροί & προσαρμοσμένοι στις δικές του συνήθειες και πρόγραμμα
• να έχει επιβράβευση όταν φτάνει σε ένα στόχο, όσο μικρός και αν σου φαίνεται
• αν απογοητεύεται να ξανακοιτάτε μαζί τη λίστα με τους λόγους που θελει την αλλαγή
• να βρείτε την πιο κατάλληλη χρονικά περίοδο για την αλλαγή αυτή, συνήθως όχι σε εξετάσεις ή χωρισμό
• να το θυμίζεις υποστηρικτικά ότι σε μια προσπάθεια υπάρχει πιθανότητα να πισωγυρίσει κάποιος και ότι αυτό δεν σημαίνει αποτυχία, αλλά μια καλή ευκαιρία να επανεξετάσει ποιο σημείο του πλάνου του ξέφυγε

Το σώμα μας είναι το εργαλείο που μας βοηθάει να πορευτούμε και να πετύχουμε πράγματα που αγαπάμε. Το να το φροντίζει κάποιος με όλους τους τρόπους που μπορεί είναι δική του ευθύνη και βοηθάει στο χτίσιμο της αυτοεκτίμησης. Χρειάζεται όμως και υποστήριξη από αυτούς που τον αγαπάνε!

Κείμενο: Σοφία Πόπορη, Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας ΜΑ
Πηγές:
Kanta Katz: «Play & heal», εκδ AuthorHouse, March 2010
https://au.reachout.com/articles/how-to-make-healthy-food-choices
https://au.reachout.com/articles/7-strategies-for-breaking-a-bad-habit