Menu
Είμαι τελειομανής; Και τι πειράζει;

Είμαι τελειομανής; Και τι πειράζει;

Εύκολα μπορείς να μπερδέψεις την τελειομανία με τους υψηλούς στόχους. Αλλά δεν είναι το ίδιο. Οι υψηλοί στόχοι είναι παραγωγικοί, υγιείς και βοηθάνε την αυτοπεποίθηση σου. Παρόλα αυτά, οι τελειομανείς ανεβάζουν τον πήχη τόσο ψηλά, που οι στόχοι μπορεί να είναι παράλογοι και ανέφικτοι. Δεν επιτρέπουν λάθη, δεν είναι ευχαριστημένοι με την απόδοση τους και κατηγορούν τον εαυτό τους όταν κάτι πάει στραβά (ακόμα και όταν δεν είναι οι ίδιοι υπεύθυνοι). Για τους τελειομανείς, το πόσο αξίζουν συνδέεται άμεσα με την παραγωγικότητα και τα επιτεύγματα. Συνεπώς, τα λάθη είναι προσωπικές αποτυχίες. Η πίεση που θέτουν στον εαυτό τους για να πετύχουν τους μη ρεαλιστικούς στόχους οδηγεί στην απογοήτευση και στην ματαίωση. Τέλος, ο διάλογος με τον εαυτό τους είναι αρκετά προσβλητικός.

Πως η τελειομανία οδηγεί στην χαμηλή αυτοπεποίθηση;

• Ποτέ δεν είμαι αρκετά καλός. Αν αναζητάς το «τέλειο» είναι πολύ πιθανό να σε οδηγήσει στην αποτυχία.
• Ενισχύει το άγχος, την μελαγχολία. Η αναζήτηση του τέλειου μπορεί να επεκταθεί και στο σώμα και να προσπαθείς να φτιάξεις το «τέλειο» σώμα, κάνοντας αυστηρές δίαιτες.
• Η τελειομανία επιδρά αρνητικά στην επίδοση. Αν φοβάσαι να αποτύχεις, αναβάλλεις τα πράγματα με αποτέλεσμα να τα κάνεις βιαστικά και πρόχειρα.
• Στηρίζει την αρνητικότητα. Στρέφεις την προσοχή σου στο «να γίνουν τα πράγματα σωστά» και στη συνεχή επίκριση. Έτσι, παραβλέπεις όλα τα όμορφα πράγματα που συμβαίνουν στη ζωή, τα οποία δεν πληρούν τις προϋποθέσεις του «τέλειου».

Τι μπορείς να κάνεις για να απαλλαγείς από την τελειομανία;

• Αναγνώρισε ότι η τελειομανία δεν είναι βοηθητική. Να θυμάσαι ότι οι υγιείς, ρεαλιστικοί στόχοι μας κάνουν καλό, η τελειομανία ΟΧΙ.
• Τι στόχους βάζω; Αντικατέστησε τις υψηλές προσδοκίες με υγιείς και επιτεύξιμους στόχους.
• Βρες τα θετικά χαρακτηριστικά για τον εαυτό σου και την ζωή σου (ναι υπάρχουν!).
• Αγάπησε τον εαυτό σου έτσι όπως είναι, με τις ατέλειες του. Ένα ψεγάδι δεν σε κάνει «κακό» ή «ανάξιο». Κανείς δεν είναι τέλειος!
• Μην αναβάλλεις κάτι που μπορεί να γίνει σήμερα. Μην περιμένεις την τέλεια στιγμή για να κάνεις κάτι, γιατί πολύ απλά δεν θα έρθει ποτέ. Ανέλαβε δράση τώρα.
• Τα λάθη είναι μαθήματα ζωής. Επέτρεψε στον εαυτό σου να κάνει λάθη και δώσε του την ευκαιρία μέσα από αυτά να μάθει και να ωριμάσει.
• Παρατήρησε τον προσβλητικό διάλογο που κάνεις με τον εαυτό σου. Αντικατέστησε τον εσωτερικό αυστηρό κριτή με την φωνή της αγάπης, της συμπόνιας και του καθησυχασμού.

Η τελειομανία είναι και αυτή μία συνήθεια και όπως όλες οι συνήθειες θέλουν χρόνο για να κοπούν. Αλλά, αξίζει την προσπάθεια. Αν απαλλαγείς από την τελειομανία μπορείς να πετύχεις κάτι πολύ σημαντικό. Να είσαι ένας «τέλειος» άνθρωπος, με τα ελαττώματα του!!!

Πηγή: http://thebodyimagecenter.com
Επιμέλεια: Μαρία Ζερίτη, Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια, Οικογενειακή Θεραπεύτρια