Menu
Γιατί είμαι θυμωμένος; (α μέρος)

Γιατί είμαι θυμωμένος; (α μέρος)

Νιώθεις συνέχεια θυμωμένος; Τσακώνεσαι για το παραμικρό με τους γονείς σου, τους φίλους σου, τον φίλο σου ή την κοπέλα σου; Αισθάνεσαι συνέχεια το σώμα σου σε ένταση και δεν μπορείς να συγκεντρωθείς για να ολοκληρώσεις μία δραστηριότητα; Δεν περνάς ποτέ καλά όταν είσαι έξω με τους φίλους σου; Υπάρχουν κάποιες περίοδοι στη ζωή μας που νιώθουμε ότι όλοι και όλα μας φταίνε. Τίποτε δεν μας ευχαριστεί και όλα μας θυμώνουν.

Ο θυμός είναι ένα συναίσθημα που όλοι μας έχουμε νιώσει κάποια στιγμή στη ζωή μας. Ο τρόπος όμως με τον οποίο εκφράζουμε τον θυμό μας όπως το να φωνάζουμε ή να βρίζουμε, να χτυπάμε κάποιον ή να ξεσπάμε χτυπώντας κάτι έχει αρνητικές επιπτώσεις στη ζωή μας και στις κοινωνικές μας σχέσεις.

Ένα τέρας μοιάζει ο θυμός. Αυτό το τέρας, κάποιες φορές απειλεί να κατασπαράξει τόσο εμάς όσο και τους αγαπημένους μας ανθρώπους τόσο γρήγορα που νομίζουμε πως δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτε απολύτως για να απαλλαγούμε από αυτόν.

Παρόλα αυτά, δεν είναι λάθος να νιώθεις θυμωμένος.  Αντιθέτως υπάρχει και κάτι το θετικό στην έκφραση του θυμού. Κάποιες φορές φαίνεται να είναι ο μόνος τρόπος για να προστατευτείς.

Γιατί θυμώνω;

  • «Κραυγή βοήθειας»: Ο θυμός είναι μια προσπάθεια να σε ακούσουν οι άλλοι. Μπορεί ο θυμός να είναι ο μόνος τρόπος οι άλλοι να ακούσουν ότι κάτι σε προβληματίζει και σε δυσκολεύει στη ζωή σου.
  • Το «παγόβουνο του θυμού»: Φαντάσου τον θυμό σαν ένα τεράστιο παγόβουνο. Ένα κομμάτι πάγου που επιπλέει στον ωκεανό. Σε ένα παγόβουνο βλέπουμε μόνο την επιφάνεια. Από κάτω όμως υπάρχει ένα πολύ μεγαλύτερο κομμάτι που δεν φαίνεται. Κάπως έτσι λειτουργεί και ο θυμός. Κάτω από την «επιφάνεια» του θυμού συχνά υπάρχουν άλλα συναισθήματα όπως:
  1. Φόβος: Μπορεί να φοβάσαι για κάτι που συμβαίνει στη ζωή σου και με τον θυμό να προσπαθείς να «εμφανίσεις» στους άλλους αυτό που σου συμβαίνει και σε φοβίζει.
  2. Απόρριψη: μπορεί να νιώθεις πολύ θυμωμένος γιατί βιώνεις μία απόρριψη από κάποιον φίλο ή φίλη, επειδή ο φίλος σου ή η φίλη σου σου ζήτησε να χωρίσετε ή επειδή δεν σε δέχτηκε το πανεπιστήμιο που ήθελες να μπεις.
  3. Κακοποίηση: μπορεί να βιώνεις σωματική, λεκτική ή ψυχολογική κακοποίηση από το σπίτι σου ή από το περιβάλλον σου (Διάβασε τα άρθρα «Είναι η σχέση σου κακοποιητική;» και «Συναισθηματική κακοποίηση»).
  4. Πένθος: μπορεί να πενθείς το χαμό κάποιου δικού σου ανθρώπου (Διάβασε το άρθρο «Τρόποι να αντιμετωπίσεις την απώλεια»), ένα διαζύγιο (Διάβασε το άρθρο «Όταν χώρισαν οι γονείς μου») ή έναν χωρισμό σου (Διάβασε το άρθρο «Μόλις χώρισα!»).
  5. Άγχος: μπορεί να νιώθεις άγχος για την επίδοση σου στα μαθήματα, για τις εξετάσεις ή για κάτι που είναι πολύ σημαντικό για σένα (Διάβασε το άρθρο «Πώς να αντιμετωπίσεις το άγχος στις εξετάσεις»).
  6. Ζήλεια: μπορεί για παράδειγμα να ζηλεύεις κάποια φίλη σου που πέρασε στις πανελλήνιες στη σχολή που ήθελε.
  7. Ενοχή: πολλές φορές όταν νιώθουμε ενοχή για κάτι αντιδράμε με θυμό προς τους άλλους.
  8. Απογοήτευση: μπορεί να νιώθεις απογοητευμένος για κάτι που προσπαθούσες καιρό να πετύχεις και τελικά δεν έγινε.
  9. Θλίψη: πολλά πράγματα μπορεί να συμβαίνουν στη ζωή σου που να σου προκαλούν θλίψη. Ένας χωρισμός, ένα διαζύγιο, οι πανελλήνιες είναι κάποια από τα πολλά γεγονότα που μπορεί να σε κάνουν να νιώθεις θλιμμένος αλλά να εκφράζεις τη θλίψη σου με το να είσαι θυμωμένος.
  • Όρια: Ένας λόγος που μπορεί να σε κάνει θυμωμένο είναι γιατί δεν βάζεις όρια στους γύρω σου. Λες συνέχεια «ναι» στους άλλους, ενώ θέλεις να πεις «όχι». Ή σου ζητάνε οι άλλοι να κάνεις πράγματα και εσύ δέχεσαι να τα κάνεις ενώ στην πραγματικότητα δεν το θέλεις.

Έτσι ο θυμός θεωρείται ένα δευτερογενές συναίσθημα που από κάτω κρύβει πολλά άλλα συναισθήματα και καταστάσεις. Ο θυμός μπορεί να σε προστατεύει προσωρινά από το να έρθεις σε επαφή με όλα αυτά τα δυσάρεστα, που ίσως και να αδυνατείς να διαχειριστείς μόλις αναδυθούν.  Παρόλα αυτά, είναι πολύ σημαντικό να αναγνωρίσεις τι ακριβώς κρύβεται κάτω από τον θυμό σου. Έτσι θα μπορέσεις να είσαι εσύ πιο ήρεμος, υγιής και να είναι και πιο ισορροπημένες οι σχέσεις σου με τους άλλους ανθρώπους.

Μπορείς να συνεχίσεις το διάβασμα με το άρθρο «Γιατί είμαι θυμωμένος; (Μέρος 2)»

Πηγή: www.psychcentral.com ,www.psychology.gr

Επιμέλεια Κειμένου: Μαρία Ζερίτη, Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια, Οικογενειακή Θεραπεύτρια