Menu
Γιατί είμαι θυμωμένος; (Μέρος 2)

Γιατί είμαι θυμωμένος; (Μέρος 2)

Είναι σημαντικό να βρεις έναν τρόπο να εκφράσεις τον θυμό σου έτσι ώστε να μπορέσεις να βοηθήσεις τον εαυτό σου και τους γύρω σου να καταλάβουν τι σου συμβαίνει.

Τι μπορείς να κάνεις;

  • Μην τον αγνοείς: το να προσπαθείς να «πνίξεις» τον θυμό σου δεν έχει αποτέλεσμα. Μπορεί να καταφέρεις να τον μετριάσεις για λίγο αλλά αυτά τα συναισθήματα έχουν την τάση να επανεμφανίζονται όταν δεν εκφράζονται.
  • Αναγνώρισε τι άλλα συναισθήματα κρύβονται πίσω από τον θυμό σου: ρώτησε τον εαυτό σου «Τι άλλο νιώθεις;». Αν αναγνωρίσεις τι είναι αυτό που νιώθεις, θα μπορέσεις να πας στο επόμενο στάδιο που είναι:
  • «Αγκάλιασε ότι νιώθεις»: μόλις αναγνωρίσεις ότι πίσω από τον θυμό σου υπάρχει φόβος, θλίψη, απογοήτευση ενοχή και τόσο άλλα, επέτρεψε στον εαυτό σου να τα νιώσεις.
  • Μην είσαι σκληρός με τον εαυτό σου: όλοι μας θυμώνουμε. Αποδέξου ότι δεν είσαι «τέλειος», «κακός» ή «ανεπαρκής».
  • «Άφησε το πίσω σου»: όταν αποδεχτείς ότι ήσουν θυμωμένος και φέρθηκες θυμωμένα, τότε μπορείς και να το αφήσεις πίσω σου. Με αυτόν τον τρόπο θα αποκτήσεις εσύ τον έλεγχο και όχι ο θυμός σου!
  • Απέφυγε τα «πρέπει»: όταν βάζουμε «πρέπει» στον εαυτό μας και στους άλλους, δημιουργείται θυμός και απογοήτευση. Το να πρέπει να φερθούμε με έναν συγκεκριμένο τρόπο, δημιουργεί πίεση και άγχος και πολλές φορές η πίεση και το άγχος οδηγεί στον θυμό και τα έντονα ξεσπάσματα.
  • Προετοιμάσου και εκτόνωσε τον θυμό σου: σκέψου περιστάσεις που σε θυμώνουν και πώς θα μπορούσες να φερθείς διαφορετικά. Μην υποβαθμίζεις και μην καταπνίγεις τον θυμό σου. Απλώς βρες έναν τρόπο να τον εκτονώσεις που δεν θα κάνει κακό ούτε σε εσένα ούτε στους άλλους. Για παράδειγμα, αντί να πάρεις τηλέφωνο τον φίλο σου και να αρχίζεις να τον βρίζεις πήγαινε στο δωμάτιο σου και απελευθέρωσε αυτό που αισθάνεσαι.
  • Πάρε απόσταση και επεξεργάσου τον θυμό σου: Άφησε τον χρόνο να περάσει προτού ασχοληθείς ξανά με αυτό που σε θύμωσε και σκέψου τον καλύτερο τρόπο για να αντιδράσεις. Είναι πολύ σημαντικό να αποστασιοποιηθείς συναισθηματικά και να επανέλθεις όταν μπορείς να σκεφτείς πιο καθαρά. Εφόσον έχεις διαταραχθεί συναισθηματικά, χρειάζεσαι χρόνο για να βρεις ξανά τις ισορροπίες σου. Όταν είσαι θυμωμένος το σώμα σου, οι σκέψεις σου είναι εκτός ελέγχου. Και αν δεν προσέξεις, θα μεταφέρεις την ένταση αυτή και σε άλλους τομείς της ζωής σου. Αποστασιοποιήσου και άφησέ το πίσω σου για κάποιο διάστημα.
  • Επαναπροσδιόρισε τον θυμό σου: Τώρα που πήρες τις αποστάσεις σου μπορείς με καθαρό μυαλό και ψυχραιμία να δεις τι μπορείς να πεις, τι να κάνεις και τι να μην κάνεις. Ρώτησε τον εαυτό σου τι θα πρέπει να πεις στον άλλον για την προσβλητική του συμπεριφορά, αλλά και τα δικά σου λάθη. Τι έμαθες από όλο αυτό; Υπάρχει μία αλήθεια που βγαίνει όταν ταραζόμαστε. Αναζήτησε αυτήν την αλήθεια και μετάδωσέ την με εποικοδομητικό τρόπο στον εαυτό και τους γύρω σου.
  • Μίλα στον Α΄ Ενικό: όταν μιλάς με το «εγώ» αντί με το «εσύ» μειώνονται οι εντάσεις. Αντί να πεις «είσαι βλάκας, σε μισώ» μπορείς να πεις «δεν συμφωνώ μαζί σου, δεν σε μισώ, αλλά δεν μου αρέσει πως μου φέρεσαι».
  • Πάρε τον χρόνο σου: Ίσως θέλεις ακόμα λίγο χρόνο. Ίσως θέλεις να συμβουλευτείς έναν φίλο σου που ενδεχομένως να σου δώσει μία αντικειμενική συμβουλή. Είναι καλύτερα να αντιμετωπίσεις το άτομο ή την κατάσταση που σε έκανε να χάσεις τον έλεγχο όταν θα είσαι ήρεμος από το να είχες αντιδράσει με θολωμένη σκέψη.

Ερωτήσεις που βοηθάνε να έρθεις σε επαφή με τον θυμό σου:

  • Από πού προέρχεται ο θυμός μου;
  • Ποια περίσταση με κάνει να νιώθω θυμό;
  • Οι σκέψεις μου ξεκινάνε με ένα «πρέπει»;
  • Έχω υπερβολικές προσδοκίες από εμένα ή τους άλλους;
  • Αντιδρώ έτσι επειδή φοβάμαι, νιώθω λύπη ή απώλεια;
  • Καταλαβαίνω πως νιώθει το σώμα μου όταν είμαι θυμωμένος (σφιγμένες γροθιές, δυσκολία στην αναπνοή, εφίδρωση);
  • Πως εκφράζω τον θυμό μου;
  • Με ποιον ή με τι θυμώνω;
  • Με ελέγχουν τα συναισθήματα μου ή εγώ ελέγχω τα συναισθήματα μου;

Να θυμάσαι:

  • Η εφηβεία είναι μια περίοδος που μπορεί να βιώνεις πολλές συναισθηματικές αλλαγές. Και αυτές οι αλλαγές έχουν να κάνουν με το ποιος ή ποια είσαι, πως είναι οι σχέσεις σου με τους άλλους, ποιος είναι ο σκοπός της ζωής σου.
  • Ο θυμός μπορείς να γίνει ανάρμοστος και αντιπαραγωγικός. Πάντα θα συμβαίνουν πράγματα που θα σε κάνουν να θυμώνεις και να χάνεις τον έλεγχο. Και πάντα θα είναι πολύ επίφοβο να αντιδράς άσχημα. Αποφάσισε όμως αν ο θυμός σου είναι υπερβολικός και επηρεάζει εσένα και τις σχέσεις σου. Εσύ γνωρίζεις καλύτερα από οποιονδήποτε αν ο θυμός σου κάνει κακό.
  • Αν νιώσεις ότι δεν μπορείς να διαχειριστείς τον θυμό σου, μην διστάσεις να ζητήσεις βοήθεια (επικοινώνησε με την ομάδα του www.teenup.gr).

 

Πηγή: www.psychcentral.com, www.thriveglobal.gr

Επιμέλεια Κειμένου: Μαρία Ζερίτη, Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια, Οικογενειακή Θεραπεύτρια