Menu
Μιλώντας στους γονείς ή σε άλλους ενήλικες… (μέρος 1)

Μιλώντας στους γονείς ή σε άλλους ενήλικες… (μέρος 1)

Πως να προσεγγίσω τους γονείς μου…
Πιθανότατα στην καθημερινότητά σου μιλάς με τους φίλους σου περισσότερο από ό,τι μιλάς με τους γονείς σου και αυτό είναι πολύ φυσικό. Παρόλα αυτά οι περισσότεροι από εμάς κατά καιρούς έχουμε χρειαστεί τη βοήθεια, τη συμβουλή και την υποστήριξη ενός γονέα. Υπάρχουν φορές που το να κάνεις μια συζήτηση με κάποιον ενήλικα στη ζωή σου, μπορεί να σου φανεί δύσκολο ή και εκφοβιστικό – ειδικά όταν πρόκειται για ορισμένα θέματα.

Διάβασε μερικές συμβουλές που μπορεί να σε διευκολύνουν:

Μιλήστε για καθημερινά θέματα – και κάνε το καθημερινά
Όσο περισσότερο κάνεις κάτι, τόσο πιο εύκολο γίνεται. Η συζήτηση με τους γονείς σου για την καθημερινότητα χτίζει ένα δεσμό που μπορεί να εξομαλύνει το δρόμο για όταν θα θες να συζητήσετε κάτι πιο σοβαρό. Βρες κάτι ασήμαντο να συζητήσεις κάθε μέρα. Ακόμη και μια μικρή συζήτηση για το τι θα φάτε το βράδυ, μπορεί να διατηρήσει τη σχέση σας ισχυρή και άνετη.

Αναφορά σε δύσκολα θέματα
Ίσως να θέλεις να πεις στους γονείς σου κάποια κακά νέα, όπως για παράδειγμα ότι απέτυχες σε κάποια εξέταση στο σχολείο. Ίσως αισθάνεσαι φοβισμένος-η ή αγχωμένος-η για κάτι. Ή ίσως απλά θέλεις να τους πεις για το νέο αγόρι ή κορίτσι σου, αλλά δεν ξέρεις πώς θα αντιδράσουν, πώς θα αισθανθείς όταν τους το πεις ή πώς να βρεις τις λέξεις.

Παρακάτω υπάρχουν τρία βήματα για να σε βοηθήσουν να προετοιμαστείς για μια δύσκολη συζήτηση:

Βήμα 1: Αποφάσισε ποια είναι η πρόθεσή σου και τι θέλεις από αυτή τη συνομιλία
Αυτό που ελπίζεις να πετύχεις μπορεί να διαφέρει κάθε φορά. Τις περισσότερες φορές πιθανότατα θα θέλεις οι γονείς σου να κάνουν κάτι από τα παρακάτω:
• απλά να ακούσουν και να καταλάβουν τι περνάς και πως νιώθεις χωρίς να σου δώσουν συμβουλές ή σχόλια
• να σου δώσουν την άδεια τους για κάτι ή την υποστήριξη τους
• να σου δώσουν συμβουλές ή βοήθεια
• να σε φέρουν πίσω στον «σωστό δρόμο» αν έχεις κάποιο πρόβλημα – με τρόπο που να είναι δίκαιος και χωρίς σκληρή κριτική ή υποτιμητικά σχόλια

Το να ξεκαθαρίσεις την πρόθεσή σου θα σε βοηθήσει να τους πεις γιατί θέλεις να τους μιλήσεις με έναν τρόπο που επικοινωνεί πραγματικά αυτό που θέλεις να πετύχεις και χρειάζεσαι. Για παράδειγμα: “Μαμά, πρέπει να σου πω για ένα πρόβλημα που έχω, αλλά πρέπει να ακούσεις, εντάξει; Μη μου δώσεις συμβουλές – απλά θέλω να μάθεις τι με ενοχλεί”.

Βήμα 2: Προσδιόρισε τα συναισθήματά σου
Τα συναισθήματα σου κάποιες φορές είναι δύσκολο να τα συζητήσεις με κάποιον, πόσο μάλλον με έναν γονέα. Προσπάθησε να καταλάβεις πως αισθάνεσαι, για παράδειγμα, ίσως ανησυχείς ότι αν μιλήσεις στους γονείς σου για ένα θέμα σου, θα τους κάνει να νιώσουν απογοήτευση ή θα θυμώσουν. Παρόλα αυτά αντί να αφήσεις αυτές τις ανησυχίες σου να σε σταματήσουν από το να μιλήσεις στους γονείς σου, κάνε τα λόγια και βάλε τα ως μέρος της συνομιλίας. Για παράδειγμα:
“Μαμά, πρέπει να σου μιλήσω – αλλά φοβάμαι ότι θα σε απογοητεύσω”.
“Μπαμπά, πρέπει να σου μιλήσω για κάτι – και νιώθω άσχημα για αυτό”.

Τι να κάνεις αν πιστεύεις ότι ο γονιός σου είναι μη υποστηρικτικός, σκληρός ή επικριτικός; Μπορεί να σε βοηθήσει να ξεπεράσεις το δισταγμό σου, ξεκινώντας με μια δήλωση όπως: “Μαμά, έχω κάτι να σου πω, δεν είμαι περήφανος για ό,τι έχω κάνει και ίσως να θυμώσεις, αλλά παρόλα αυτά θέλω να στο πω. Μπορείς να με ακούσεις; ”

Βήμα 3: Διάλεξε έναν καλό χρόνο για να μιλήσετε
Προσέγγισε τους γονείς σου όταν δεν είναι απασχολημένοι με κάτι άλλο. Ρώτα τους “Μπορούμε να μιλήσουμε; Είναι τώρα καλή στιγμή;” Εάν είναι δύσκολο να βρεις μια καλή στιγμή τότε ρώτα “θέλω να σου μιλήσω. Πότε είναι μια καλή στιγμή;”

Οι δύσκολες συνομιλίες επωφελούνται από τον καλό προγραμματισμό. Σκέψου από πριν τι θέλεις να πεις ή να ζητήσεις. Αν χρειάζεται γράψε τις ιδέες σου σε ένα χαρτί.

Πηγή: https://kidshealth.org
Επιμέλεια: Ευγενία Μπούρα, Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας, Μsc