Menu
Πώς να αντιμετωπίσεις το άγχος στις εξετάσεις.

Πώς να αντιμετωπίσεις το άγχος στις εξετάσεις.

Έχεις εξετάσεις και αγχώνεσαι; Δεν μπορείς να συγκεντρωθείς; Σου φαίνεται ότι το διάβασμα που έχεις είναι πολύ και δεν θα μπορέσεις να βγάλεις την ύλη; Νιώθεις ότι όσες επαναλήψεις και αν κάνεις δεν θυμάσαι τίποτα; Οι εξετάσεις είναι μία περίοδος δύσκολη για όλους. Για κάποιους ανθρώπους το άγχος που νιώθουν τους βοηθάει να συγκεντρωθούν, ενώ άλλοι δεν μπορούν να το αντιμετωπίσουν, με αποτέλεσμα να επιδρά και στην επίδοση τους.

Γιατί νιώθεις άγχος για τις εξετάσεις;

Είναι πολύ λογικό να νιώθεις άγχος όταν δίνεις εξετάσεις. Ξέρεις ότι κάποιος θα σε κρίνει και πρέπει να δώσεις τον καλύτερο σου εαυτό. Τι μπορεί να συμβαίνει όμως όταν αγχώνεσαι τόσο πολύ που δεν μπορείς να αποδώσεις;

1. Έχεις μία μεγάλη ανησυχία ότι θα αποτύχεις.
2. Νιώθεις ότι δεν έχεις προετοιμαστεί.
3. Δεν έχεις πολύ χρόνο στη διάθεση σου για διάβασμα.
4. Πιστεύεις ότι δεν θα τα πας καλά.
5. Δεν καταλαβαίνεις αυτά που διαβάζεις.
6. Νιώθεις πίεση από τους γύρω σου να βγάλεις καλό βαθμό.
7. Αυτή τη στιγμή σε απασχολούν άλλα πράγματα και δεν μπορείς να συγκεντρωθείς.

Πώς να προετοιμαστείς για τις εξετάσεις;

1. Ησυχία και Οργάνωση: Βρες ένα ήσυχο μέρος που δεν θα σου αποσπάει κάτι την προσοχή και οργάνωσε τον χώρο έτσι ώστε να μην έχει πολλά πράγματα παρά μόνο αυτά που χρειάζεσαι για το διάβασμα.
2. Έρευνα: Μίλησε με δασκάλους και φίλους και μάθε ότι χρειάζεται για την εξέταση (ύλη, διάρκεια εξέτασης, τύπος εξέτασης).
3. Αποτελεσματικότητα: Θυμήσου την τελευταία φορά που διάβασες και τα πήγες καλά στην εξέταση. Τι έκανες; Πως είχες διαβάσει; (πχ κρατούσες σημειώσεις, διάβαζες φωναχτά).
4. Πλάνο: Φτιάξε ένα πλάνο της ύλης που χρειάζεται να βγάλεις.
5. Κάνε πολλά μικρά διαλείμματα: Αν νιώσεις κουρασμένος ή ότι δεν συγκεντρώνεσαι τότε είναι η ώρα για διάλλειμα. Στο διάλλειμα κάνε κάτι που δεν αφορά το διάβασμα (μίλησε με έναν φίλο, φάει ή πιες κάτι).
6. Ζήτα βοήθεια!: Αν νιώσεις ότι έχεις κολλήσει κάπου δεν έχει νόημα να προσπαθείς μόνος σου. Ζήτα τη βοήθεια ενός φίλου, καθηγητή ή των γονιών σου.
7. Ύπνος: Ο ύπνος βοηθάει να γεμίσεις τις μπαταρίες σου και να αποθηκεύσει ο εγκέφαλος σου αυτά που διάβασες. Να κοιμάσαι περίπου 8 ώρες.
8. Διατροφή: Απέφυγε τα junk food και τα energy drinks και τρώγε πολλά φρούτα, λαχανικά, δημητριακά, ξηρούς καρπούς και πρωτεΐνη.
9. Χαλάρωσε: Προσπάθησε να κάνεις πράγματα που σε χαλαρώνουν (άκουσε μουσική, δες μια ταινία, ασκήσεις αναπνοής, διαλογισμό).
10. Προσπάθησε να συγκεντρωθείς: Άλλα θέματα που μπορεί να σε απασχολούν (προβλήματα με τον φίλο σου, προβλήματα στο σπίτι) προσπάθησε να τα βάλεις στην άκρη και να παραμείνεις συγκεντρωμένος στο στόχο σου.

Έφτασε η ημέρα των εξετάσεων.

Οι παρακάτω οδηγίες μπορεί να σε βοηθήσουν να παραμείνεις ήρεμος την ημέρα των εξετάσεων.
1. Το προηγούμενο βράδυ ετοίμασε τι χρειάζεται να πάρεις μαζί σου.
2. Φάε ένα καλό και ελαφρύ πρωινό.
3. Πριν τις εξετάσεις, φρόντισε να πας στην τουαλέτα.
4. Πριν ξεκινήσει η εξέταση, αν νιώθεις αγχωμένος προσπάθησε να συγκεντρωθείς στην αναπνοή σου και να χαλαρώσεις.
5. Πριν ξεκινήσεις να γράφεις πάρε δέκα βαθιές ανάσες.
6. Διάβασε τα θέματα προσεκτικά. Υπογράμμισε τα βασικά.
7. Υπολόγισε τον χρόνο που έχεις στη διάθεση σου και μοίρασε τον για το κάθε ερώτημα. Άφησε λίγο χρόνο στο τέλος για να ξαναδιαβάσεις αυτά που έγραψες και αν χρειαστεί να κάνεις διορθώσεις.

Να θυμάσαι:
– Ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα αξίζεις ένα μεγάλο μπράβο για την προσπάθεια που έκανες.
– Ένας βαθμός δεν κρίνει όλη την πορεία σου.
– Υπάρχει πάντα μια δεύτερη ευκαιρία ή ένας άλλος τρόπος να υλοποιήσεις τον στόχο σου.

Πηγή: https://kidshelpline.com.au
Επιμέλεια: Μαρία Ζερίτη, Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια, Οικογενειακή Θεραπεύτρια