Menu
Πως νιώθει το παιδί σου για το σώμα του;

Πως νιώθει το παιδί σου για το σώμα του;

Ζούμε στην εποχή της εικόνας. Το Internet και τα Social Media (Facebook, Instagram, Twitter) είναι η βασική πηγή επικοινωνίας, πληροφοριών και γνώσεων. Εδώ εμείς ασχολούμαστε με την εικόνα που βγάζουμε προς τα έξω. Πόσο μάλλον οι έφηβοι που μεγαλώνουν μέσα σε αυτή την εποχή. Είναι φυσιολογικό το παιδί σου να ασχολείται με την εικόνα του σώματος του. Να περνάει χρόνο μπροστά στον καθρέφτη, να βγάζει selfies, να ψάχνει να βρει τα κατάλληλα ρούχα για να αισθάνεται καλά με τον εαυτό του. Τι γίνεται όμως όταν αυτό είναι κάτι που το προβληματίζει και ασχολείται μόνο με αυτό; Ακόμα και αν έχεις γιο αυτό το θέμα σίγουρα σε απασχολεί. Τόσο τα αγόρια όσο και τα κορίτσια τους απασχολεί η εικόνα του σώματος τους.

Τι είναι η Εικόνα Σώματος;

Η εικόνα του σώματος διαμορφώνεται από δύο βασικά στοιχεία: την πραγματική εικόνα που έχει κάποιος για το πώς είναι το σώμα του (μέγεθος, σχήμα, εμφάνιση) και την αντίληψη που έχει για αυτό (σκέψεις, συναισθήματα, πεποιθήσεις σχετικά με το πώς είναι το σώμα του). Κάποιος έχει θετική εικόνα σώματος όταν νιώθει χαρούμενος και ικανοποιημένος για το πώς είναι το σώμα του. Νιώθει άνετα με το πώς φαίνεται και αποδέχεται το σώμα του έτσι όπως είναι. Κάποιος έχει αρνητική εικόνα σώματος όταν προβληματίζεται συνεχώς με το πώς είναι το σώμα του και βρίσκει συνέχεια ελαττώματα. Πιστεύει ότι αν αλλάξει το σώμα του θα νιώσει χαρούμενος και θα είναι αποδεκτός από τους άλλους.

Σημάδια που δείχνουν ότι το παιδί σου θα μπορούσε να έχει αρνητική εικόνα για το σώμα του.

Δεν έχουν όλοι οι έφηβοι αρνητική εικόνα για το σώμα τους. Παρόλα αυτά, είναι ένα θέμα που απασχολεί πολλά παιδιά και τους γονείς τους. Πότε πραγματικά έχει το παιδί σου μία αρνητική εικόνα για το σώμα του;
1. Το παιδί σου μιλάει συνεχώς για το σώμα του με έναν αρνητικό τρόπο.
2. Δεν είναι χαρούμενο με το πώς είναι το σώμα του. Ασχολείται πάρα πολλές ώρες με το τι θα ρούχα θα φορέσει και πάντα ανησυχεί για το αν φαίνεται ωραία/ωραίος.
3. Συγκρίνει το σώμα του με το σώμα κάποιου φίλου, αδερφού, γνωστού.
4. Αποφεύγει να βγει από το σπίτι, να πάει σχολείο, να δει τους φίλους του, να πάει σε ένα πάρτι ή στις δραστηριότητες που ήθελε να πηγαίνει γιατί δεν νιώθει ωραίος/ωραία.
5. Έχει αποκτήσει ανθυγιεινές διατροφικές συνήθειες, όπως κάνει αυστηρές δίαιτες, νιώθει άσχημα όταν φάει λίγο παραπάνω.

Αν έχεις παρατηρήσει ότι το παιδί σου εμφανίζει μία από τις παραπάνω συμπεριφορές, παρατήρησε αν η ενασχόληση με την εικόνα του σώματος του είναι μια φυσιολογική κατάσταση που όλα τα παιδιά της ηλικίας του το κάνουν. Αν όμως είναι ο αυτοσκοπός, τότε είναι πολύ πιθανό να έχει μία αρνητική εικόνα για το σώμα του.

Πως μπορείς να βοηθήσεις;

Προσπάθησε να του μάθεις:

1. Να δείχνει σεβασμό στο σώμα του για αυτά που του προσφέρει: Δείξε του πόσο σημαντικό είναι το σώμα του και γιατί πρέπει να το φροντίζει. Εξήγησε του ότι ένα δυνατό και υγιές σώμα του προσφέρει όλα αυτά τα σημαντικά για εκείνον πράγματα που κάνει για τον εαυτό του όπως το να ακολουθήσει τα όνειρα του, να χορέψει, να κάνει αθλήματα, να περνάει καλά με τους φίλους του, να ταξιδεύει, να γνωρίζει καινούργιους ανθρώπους κλπ.
2. Κάθε μέρα να γράφει ένα θετικό στοιχείο για τον εαυτό του: Αυτό το στοιχείο δεν θα πρέπει να αφορά το σώμα του ή το βάρος του (για παράδειγμα «μου αρέσει πολύ το χαμόγελο μου»). Έτσι θα αρχίσει να εκτιμάει τον εαυτό του όλο και περισσότερο. Θύμιζε του κάθε μέρα να διαβάζει αυτά που έχει γράψει.
3. Να αγαπάει τον εαυτό του για αυτό που είναι και όχι για αυτό που φαίνεται: Εξήγησε του ότι είναι ένας όμορφος άνθρωπος και ότι το σώμα του και το βάρος του δεν προσδιορίζει το ποιος είναι. Είναι μόνο μία πτυχή του εαυτού του. Όταν μάθει να αγαπάει τον εαυτό του για αυτό που είναι, τότε θα νιώθει περισσότερη αυτοπεποίθηση με αποτέλεσμα να νιώθει και πιο όμορφος/όμορφη.
4. Για να νιώθει θετικά, να προσεγγίζει θετικούς ανθρώπους: Οι αρνητικοί άνθρωποι κοιτάνε να βρούνε ελαττώματα στους άλλους, κριτικάρουν τους άλλους και δεν τους σέβονται. Ενθάρρυνε το παιδί σου να συναναστρέφεται με συνομήλικους του που είναι θετικοί άνθρωποι, εκτιμούν τους άλλους, εστιάζουν στα καλά στοιχεία και έχουν όρεξη για ζωή. Αν αρχίσει να κάνει παρέα με τέτοιους ανθρώπους, θα αλλάξει και η δική του στάση και θα νιώθει πιο θετικά.
5. Να αντικαταστήσει τις αρνητικές σκέψεις με θετικές: Όποτε σκέφτεται κάτι αρνητικό για το σώμα του, ενθάρρυνε το να το αλλάζει με κάτι θετικό. Για παράδειγμα, αν σκέφτεται «έχω χοντρά πόδια», να το αντικαταστήσει με ένα θετικό στοιχείο του σώματος του όπως «έχω πολύ όμορφη κοιλιά». Να κάνει το ίδιο ακόμα και όταν κάποιος άλλος του λέει κάτι αρνητικό για το σώμα του.
6. Να επιλέγει ρούχα που νιώθει άνετα να τα φοράει: Η μόδα είναι πολύ σημαντική και ένας έφηβος θα θελήσει να την ακολουθήσει. Παρόλα αυτά, εξήγησε του ότι δεν έχει νόημα να φορέσει κάτι που είναι της μόδας αν νιώθει άβολα όταν το φοράει ή αν δεν ταιριάζει στο σωματότυπο του. Όλα τα ρούχα δεν ταιριάζουν σε όλους. Βοήθησε το παιδί σου να βρει ρούχα που είναι μοδάτα, άλλα του πηγαίνουν και νιώθει άνετα να τα φοράει. Τότε θα νιώσει αυτοπεποίθηση και αυτό θα φέρει και μία θετική αίσθηση για τον εαυτό.

Για να μπορέσεις να βοηθήσεις χρειάζεται να έχεις μία καλή σχέση με το παιδί σου.

Στοιχεία μιας καλής σχέσης με το παιδί:

1. Επικοινωνία, εμπιστοσύνη, κατανόηση: Μην αγνοείς αυτά που σου λέει. Άκουσε το σοβαρά και δείξε του ότι είσαι εκεί για να το βοηθήσεις. Ενθάρρυνε το να μοιραστεί μαζί σου τα συναισθήματα του και δείξε του ότι καταλαβαίνεις τι περνάει. Αν δείξεις κατανόηση για αυτά που βιώνει, θα καταλάβει ότι δεν έχει κάποιο «πρόβλημα» και ότι υπάρχει τρόπος για να το ξεπεράσει.
2. Σημασία δεν έχει τι λέμε αλλά τι κάνουμε: Όπως το παιδί σου έχει μάθει από σένα τόσα άλλα πράγματα, έτσι θα γίνει και με την εικόνα του σώματος. Αν σε απασχολεί το πώς είναι το σώμα σου, κάνεις συνέχεια δίαιτα και περνάς ατελείωτες ώρες στον καθρέφτη ψάχνοντας να βρεις τι να βάλεις, τότε μπορεί το παιδί σου να αποκτήσει μία αρνητική εικόνα για το σώμα του. Εκτίμησε το σώμα σου για αυτό που είναι και δείξε και στο παιδί σου πως αγαπάς τον εαυτό σου έτσι όπως είναι.
3. Εγώ και εσύ μαζί: Αν είσαι δίπλα στο παιδί σου σε αυτό που περνάει τότε μπορείς να το βοηθήσεις και να έχεις μία εικόνα για το τι του συμβαίνει. Για παράδειγμα, αν θέλει να χάσει κάποια παραπανήσια κιλά αντί να κάνει μία δίαιτα που βρήκε στο internet ή από κάποια φίλη, πάτε μαζί σε έναν ειδικό για να μπορέσει να το κάνει με έναν υγιή και φροντιστικό τρόπο.
4. Μην βιάζεσαι!: Μην βγάλεις βιαστικά συμπεράσματα για το τι συμβαίνει στο παιδί σου. Πάρε χρόνο για να καταλάβεις και δώσε του και εκείνου χρόνο για να το αντιμετωπίσει.
5. Μην το επικρίνεις: Αν το επικρίνεις εσύ που είσαι ο πιο στενός του άνθρωπος θα μάθει να βρίσκει ελαττώματα στον ίδιο του τον εαυτό. Αντί αυτού να του δείχνεις με κάθε τρόπο πόσο πολύ το αγαπάς για αυτό που είναι, πόσο περήφανος νιώθεις και πόσο τυχερός είσαι που είναι παιδί σου.

Είναι φυσιολογικό το παιδί σου να το απασχολεί η εικόνα του σώματος του. Ειδικά στην εφηβεία, οι αλλαγές στο σώμα είναι πολλές, απότομες και γρήγορες. Είναι επίσης λογικό να σε προβληματίζει. Να ξέρεις όμως ότι αν είσαι ψύχραιμος, παρών και διαθέσιμος, τότε είσαι και ο πιο σημαντικός άνθρωπος που μπορεί να βοηθήσει το παιδί σου.

Πηγή: http://www.momjunction.com
Επιμέλεια: Μαρία Ζερίτη, Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια, Οικογενειακή Θεραπεύτρια